søndag 23. september 2007

Digitale verktøy og kompetansemål


I Kunnskapsløftet står det at elevene skal mestre bruken av digitale verktøy, og bruk av IKT er satt som mål i alle fag. Jeg vil benytte mitt aller første innlegg som blogger til å reflektere over dette målet i Kunnskapsløftet. Å bruke digitale verktøy i skolen er nyttig og framtidsrettet. Det er et mål at elever skal bruke, og ikke minst nyttiggjøre seg bruken av digitale verktøy.

Men hvordan har Kunnskapsdepartementet tenkt at dette skal være mulig å gjennomføre i skolen, når det pr i dag enda ikke er gitt ressurser til lærerne som skal undervise elever i nettopp digitale verktøy. De har ikke fått den ekstra utdanningen som trengs for at de skal bli i stand til å gi elevene et tilbud i tråd med Kunnskapsløftet. På nyhetene tidligere i denne måneden kunne vi høre hva en fortvilt lærer hadde å si om situasjonen. Han hadde ansvaret for å gi elevene kunnskap om IKT, men manglet selv den kunnskapen han hadde trengte, for å bli i stand til å lære fra seg. Situasjonen i dag var vel heller at enkelte elever hadde mye mer IKT på plass enn det læreren selv hadde. Læreren følte seg som en lettvekter inne i datarommet, og ba om å få kurs som kunne gjøre han i stand til å bli den læreren han ønsket å være i forhold til faget han var satt til å undervise i.

Skal man endre struktur i skolen, så er det viktig å tenke over alt hva det medfører. Det er viktig å gi lærerne den tryggheten og ballasten de trenger for å gå inn i noe nytt og ukjent, samtidig som elevene har krav på å få et tilbud de er tjent med. Lærerne må få snarest få videreutdanning som gjør dem i stand til å være funksjonelle i sitt arbeid med å undervise elever på en fornuftig måte.

Opplæring for funksjonell bruk av tastatur må overveies som en viktig del av opplæringa. Touch-metoden, som innebærer å bruke alle ti fingre på tastaturet, bør være et mål for opplæringa. Å lære elever å bli funksjonelle brukere av IKT, uten å ha en plan for hvordan skrive hurtig og korrekt, blir nesten som å levere fra seg en bil til et menneske som ikke har sertifikat. Å sitte der med en eller to fingre som skal lete seg fram på tastaturet, kan umulig være særlig givende i lengden, og vil i verste fall føre til mindre motivasjon for elevene.

Det var litt om mine tanker i denne omgang… J

5 kommentarer:

Hege sa...

Er enig med deg. Lærere i dagens skole som skal undervise i IKT bør snarest mulig få støtte til videreutdanning innen IKT. Hva slags utbytte har elevene av undervisningen hvis de har en lærer med lite kompetanse i faget? Det skal tross alt ligge et hva, hvorfor og hvordan bak et pedagogisk opplegg. Eller.....?

Anne-Greta sa...

Hvis jeg skjønner deg rett Hege, synes du det er viktig at elevene får trening i å bruke Touch-metoden for å kunne bruke den når de skal skrive tekster osv i feks norsk. Og det er jeg enig i.I Jørgen Knudsens bok: IKT og NORSK er det 2 kapitler om hvordan elevene kan lære å bruke tastaturet. Dette er ei bok for ungdomstrinnet, men kan etter min mening brukes langt ned på barnetrinnet. Metoden han bruker for å motivere elevene til å lære akkurat det med tastaturet, er å skrive hurtig. Oppgavene er konkrete og enkle å følge. Elevene kan arbeide individuelt eller i grupper. Slik jeg forestiller meg det, behøver det kanskje ikke være nødvendig at alle sitter og jobber samtidig på alle oppgavene.Da blir ikke skolen avhengig av at alle klassene/skolen har PC-er til samtlige elever. De aller fleste elevene har vel PC-er hjemme og kan øve hjemme. For som du sier Hege, vi kan ikke kjøre bil hvis vi ikke har lært å kjøre bil.

Unni sin norskblogg sa...

Hei Hege!!

Jeg tror det er viktig å tenke på at om lærerne skal kunne gi et godt undervisningstilbud i IKT til sine elever, så må også kompetansen være der. For at lærerne skal bli i stand til å gi et pedagogisk tilbud til elevene, må de selv først få kompetanse til å kunne videreformidle det...

Unni sin norskblogg sa...

Hei Anne-Greta

Det er ikke Hege sin blogg du har kommentert i, men min:)

I alle fall så tenker jeg at i forhold til pc-bruk og motivasjon, er det viktig at elevene raskt lærer seg å bruke tastaturet. Noe mer umotiverende enn å taste ett og annet ord i langdrag kan jeg ikke forestille meg. Derfor bør det være hurtig opplæring i bruk av tastatur før elevene slippes løs med så mange andre oppgaver i IKT...

Anonym sa...

Hei Unni.

Jeg er enig med deg i det du sier, i dag er mange elever flinkere i bruk av IKT enn mange av lærerne. Angående touch-metoden så ble det en tankevekker for meg da jeg leste om dette i boka til Trageton ”Å skrive seg til lesing”. Trageton anbefaler at ungene på en lekpreget måte får lære hvor fingrene skal være på tastaturet. Lærerne bør henge opp bilder av tastatur der skille mellom hendene er markert, dette bør de gjøre over PC-ene og i absolutt alle rom på skolen. Alle tastatur bør ha markert skille mellom hendene og ungene må bli vist hvor ”startfingrene” skal være. Da mener han at elevene uten terping på kort tid vil ha utviklet god kontroll på tastaturbruk. Eller anbefales det å lære touch-metoden fra 5.klasse. Jo tidligere de blir fortrolige med dette, jo bedre er det.