onsdag 24. oktober 2007

IKT og begynneropplæring i lesing og skriving

Denne gangen vil jeg reflektere over bruk av pc som verktøy i lese- og skriveopplæringen.

Tastaturet er likt på alle datamaskiner, og når man blir kjent med det, er det et fantastisk hjelpemiddel. Også som bruk til begynneropplæring i lesing og skriving. Barn blir kjent med bokstavene ved å bruke tastene. Ved å bruke caps lock kan de svitsje mellom store og små bokstaver, og får dermed et bevisst forhold til at den samme bokstaven kan skrives på to måter.Tastaturet fungerer dermed som et hjelpemiddel for å lære seg alle bokstavene i alfabetet vårt. De lærer seg også å sette sammen bokstaver til meningsbærende ord.

Dersom vi snur LESE- og skriveopplæringa til ” SKRIVE- og leseopplæring” eller i alle fall teker parallell innlæring, vil utviklinga kanskje gå raskere. Nysgjerrighet for hva en selv produserer, vil gi økt motivasjon og læreglede. Stoffet blir mer interessant, personlig og variert, samtidig som eleven får skrive om noe som er av interesse. Eleven lærer seg lesing gjennom å skrive seg inn i skriftspråket. Motivering gjennom tastaturet kan dermed gi flere gevinstaspekter; Lære både store og små bokstaver, lære seg IKT, og vippe seg inn i skriftspråket på en morsom måte og lærerik måte.

Ingen kommentarer: